Dystopiska Böcker

 
Dystopiska böcker med icke religiösa domedags profetior har funnits i litteraturen sedan 1800-talet då författaren Mary Shelley (mest känd som författaren till Frankenstein) skrev boken The Last Man. Sedan dess har flertalet populära titlar kommit i omgångar genom 1900-talet och till sist också blivit omåttligt populär inom ungdomsböcker med Hungerspelen. Det var också där jag upptäckte denna genre. Jag älskade fullkomligt den första boken i trilogin och tyckte den var extremt tänkvärd och så spännande. Tyvärr var jag inte lika imponerad av del två och tre då de gick ifrån grund-idén som lockade in mig till att börja med. Tyvärr följde båda de populära trilogierna Divergent och Maze runner samma mönster. De hade spännde dystopiska idéer som drog in mig men till skillnad från Hungersplelen kändes det som att de båda författarna inte kunde inte förklara hur allt hamnade där.
 
Så även om jag inte varit super imponerad av dystopiska ungdoms trilogier har jag utforskat lite äldre klassiska dystopiska böcker med bättre resultat. Orwell, Bradbury och Huxley gjorde mig inte besviken och Atwoods En tjänarinnas berättelser var också riktigt bra. Det roliga med den sistnämda är att den har varit lite utanför det folkliga medvetandet länge men med HBOs tv-serie har den blivit populär i folkmun. Så populär att folk kopierat klädseln för att protesterat mot abortlager i USA, denna protestaktion hade inte gått hem lika bra innan tv serien. Tror anledningen att Atwoods bok/adoption blivit så populär är att temat ligger väldigt rätt i tiden. Tror att Orwells och Huxleys klassiker kanske kommer återfå lite mera popularitet om ämnen som övervakning/genetik kommer på agendan i framtiden.
 
Den dystopiska genren är en av mina favoriter och jag hoppas kunna utforska den mer. Jag läser lite allt möjligt vilket gör att man läser lite av allt men mycket i någon genre. Men i den dystopiska genren ska jag försöka göra ett djupdyk i allt som finns inom detta. Ska ge lite tips av böcker jag läst och sedan skriva några jag vill läsa. Och jag vill avsluta med ett citat jag älskar från Huxleys Du sköna nya värld med lite justering (tog bort lite, det är egentligen lite av en konversation) men den är lite av en spoiler så läs ej om du inte vill bli lite spoilad!
 
But I don't want comfort. I want God, I want poetry, I want real danger, I want freedom, I want goodness, I want sin.' I'm claiming the right to be unhappy. Not to mention the right to grow old and ugly and impotent; the right to have syphilis and cancer; the right to have too little to eat; the right to be lousy; the right to live in constant apprehension of what may happen tomorrow; the right to catch typhoid; the right to be tortured by unspeakable pains of every kind. I claim them all.
 
Tips
The Road - Cormac McCarty - Väldigt speciell bok men läsvärd.
Metro 2033 - Dmitry Glukhovsky - Inte läst klart trilogin men gillade första boken.
Warm Bodies - Isaac Marion - Lite annorlunda kärlekshistoria mitt i full apokalyps.
Never let me go - Kazuo Ishiguro - Från senaste Nobelpris vinnaren. Inte bästa jag läst men en historia jag aldrig glömmer.
Fahrenheit 451 - Ray Bradbury - Om böckernas betydelse i vår värld.
The Host - Stephanie Meyer - En av mina favorit böcker från Twilight författaren. En historia jag aldrig kommer glömma och älskar idén och en historia man kan tänka på från så många vinklar.
1984 - George Orwell - Klassikern om bevakningssamhället. Krig är fred.
Brave New World - Aldous Huxley - En värld där alla är lyckliga och reproduktionen är outsourcad från kvinnor till tekniken.
Animal Farm - George Orwell -Satir om när djuren på en gård gör myteri mot bonden.
Ready Player one - Ernest Claine - En bok helt inlindad i 80- tals gamer kultur om att leva genom spel i en förstörd värld. 
 
Böcker jag vill läsa
The Last man - Mary Shelley
The Day of the Triffids - John Wyndham
Oryx and Crake - Margaret Atwood
The Giver - Lois Lowry
World War Z . Max Brooks
The Passage - Justin Cronin
Stjärnklart - Lars Wilderäng











Kom ihåg mig?
Jag är en tjugo någonting ingenjörsstudent som pluggar i Stockholm. Jag brinner för foto när jag har tid och försöker annars klara skolan eller komma på hur man ska överleva livet.