Recension: Att Läsa Lolita i Theran

 
Ni vet de där böckerna som är intressanta egentligen men går typ inte att läsa mycket av innan det blir jobbigt. Biografier som skrivs med en väldigt flytande tidslinje där  berättaren hoppar mycket i tid har jag svårt för. Det är svårt att hålla koll på vad som egentlgen redan hänt eller ska hända. Tidslinjen blir verkligen helt upp fuckad. Så var den här boken för mig. Jag började den i början på 2017 men la ner den efter 50 sidor. Något jag definitivt inte bruakr göra. 2018 bestämde jag mig för att faktiskt läsa ut den men det gick trögt. Riktigt trögt.
 
Så jag funderade. Jag ville ju faktiskt läsa den. Så efter att jag plockade upp en ny bok att läsa mitt i bestämde jag mig för att läsa den på ett sätt jag inte brukar. 50 sidor Läsa Lolita och sedan en hel bok om något annat. Och då inte vilken bok som helst utan en bok som är liksom lättläst. Jag läste ett par harlequin romaner och chick lit. Ni vet trevliga böcker som gåt fort. Sedan kom jag tillbaka och läste 50 sidor till och en ny bok.
 
Konstigt? Ja. Men det funkade. 50 sidor kändes lätt att ta sig igenom efter att man läst något annat och jag kände att jag kunde njuta av boken bättre.Fast hur bra var den egentligen?
 
Det fanns mycket jag hade svårt för i boken. Allt hoppande i tid är en sak. Och att denbitvis  kändes som en föreläsning i engelsk litteratur. För böcker kommer upp hela tiden och hon spoilar handlingen och slut i en massa klassiska böcker. De flesta av böckerna hon nämner förutom Austens verk borde man nog ha läst innan. Det hade inte jag så jag vet nu slutet på en massa böcker, vilket jag nog velat ha sluppit. Alla böckerna som nämts analyseras i massor så om man inte tycker det är det minsta intressant kommer den här nog vara extremt långtråkig bitvis. Jag gillade hur revolutionen behandlades och hon pratade mycket om hur gradvis förändringarna skedde. Specieltl hur den påverkade universitetet och klasserna hon lärde ut.
 
Jag är glad att jag läste den och fick mycket ut av den och gillade speciellt hur boken Den store Gatsby analyserads. Det var den enda av dem hon anylserade djupare so´m jag faktiskt hade läst. Och den var intressant men kankse inte jätte bra som en läsupplevelse. Hade den skrivits lite mera kronologiskt hade den nog varit lättare att läsa. Jag rekommenderar den till dig som är intresserad av litteratur och hur litteratur relaterar till livet och gillar att läsa annalyser av böcker. Det eller är intresserad av att läsa en kvinnas perspektiv om revolutionen i IRan. Revolutionen är hela tiden närvarande genom boken. Den fokuserar då mest på kvinnornas situation och hur universiteten tas över av ideologi.
 
Svår att sätte en poäng på men skulle nog säga att 3.5/5 är den nog värd.











Kom ihåg mig?
Jag är en tjugo någonting ingenjörsstudent som pluggar i Stockholm. Jag brinner för foto när jag har tid och försöker annars klara skolan eller komma på hur man ska överleva livet.